MENU
Opora linii kolejowej przy stacji "Pilchowice Zapora"

Dodał: MT° - Data: 2006-01-12 09:24:27 - Odsłon: 5456
Lata 1906-1908


Przystanek uruchomiono w momencie otwarcia całej Kolei Doliny Bobru, w sierpniu 1909 r. Przystanek ulokowano na zboczach góry Czyżyk, w ciasnym łuku, na koronie budowanego wówczas zbiornika retencyjnego na Bobrze. Torowisko wsparto przed podmyciem przez budowę betonowego muru oporowego w kształcie sklepionych łuków. Szalowanie płynnego betonu z kruszywem było wówczas bardzo innowacyjną technologią budowy. Obiekt zrealizowała firma braci Huber z Wrocławia. Peron przystanku zadaszony jest wiatą o unikalnym, łukowym kształcie. W wiatę wkomponowany jest budynek kasy biletowej i poczekalni. Konstrukcja szkieletowa budynku, deskowania i snycerka filarów i krokwi wiaty nawiązują do modnych wówczas motywów "ojczyźnianych" (Heimatstill) w architekturze. Do zespołu przystanku należy także dom dla pracowników kolejowych oraz mniejszy magazynek-warsztat.

  • /foto/251/251982m.jpg
    1907 - 1908
  • /foto/4119/4119848m.jpg
    1909 - 1910
  • /foto/428/428422m.jpg
    1909 - 1915
  • /foto/4761/4761505m.jpg
    1909 - 1915
  • /foto/5270/5270978m.jpg
    1910
  • /foto/222/222387m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/3401/3401031m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/6125/6125095m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4760/4760306m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/9060/9060514m.jpg
    1993
  • /foto/27/27685m.jpg
    2003
  • /foto/63/63772m.jpg
    2004
  • /foto/43/43062m.jpg
    2005
  • /foto/43/43063m.jpg
    2005
  • /foto/43/43064m.jpg
    2005
  • /foto/83/83204m.jpg
    2006
  • /foto/83/83210m.jpg
    2006
  • /foto/132/132582m.jpg
    2006
  • /foto/239/239379m.jpg
    2008
  • /foto/8839/8839158m.jpg
    2008
  • /foto/4999/4999414m.jpg
    2009
  • /foto/8839/8839159m.jpg
    2009
  • /foto/375/375869m.jpg
    2010
  • /foto/4171/4171575m.jpg
    2011
  • /foto/4171/4171891m.jpg
    2011
  • /foto/4171/4171905m.jpg
    2011
  • /foto/4872/4872449m.jpg
    2014
  • /foto/5338/5338949m.jpg
    2015
  • /foto/5883/5883236m.jpg
    2016
  • /foto/6410/6410295m.jpg
    2016
  • /foto/6971/6971795m.jpg
    2017
  • /foto/6973/6973108m.jpg
    2017
  • /foto/6975/6975884m.jpg
    2017
  • /foto/6982/6982666m.jpg
    2017
  • /foto/7387/7387333m.jpg
    2018
  • /foto/7580/7580237m.jpg
    2018
  • /foto/8227/8227913m.jpg
    2019
  • /foto/8227/8227916m.jpg
    2019
  • /foto/8227/8227919m.jpg
    2019
  • /foto/8227/8227931m.jpg
    2019
  • /foto/9861/9861326m.jpg
    2020
  • /foto/9732/9732974m.jpg
    2021
  • /foto/9732/9732975m.jpg
    2021
  • /foto/9732/9732978m.jpg
    2021
  • /foto/9732/9732979m.jpg
    2021
  • /foto/9556/9556867m.jpg
    2021

Zapora wodna w Pilchowicach Józef Andrzej Bossowski , Wydawnictwo "CMYK - ART" , Częstochowa 2002

Poprzednie: Wnętrza i urządzenia elektrowni Strona Główna Następne: Krzyż pokutny (Katy Wrocławskie / ul. Popiełuszki / Kilianów)


Festung | 2006-01-12 10:52:43
Teraz opora jest właściwie mało niewidoczna, bo wtopiona w zieleń. Myślę, że linia kolejowa Jel. Góra – Lwówek Śl. jest jedną z najciekawszych i najładniejszych w Polsce. Zdjęcie jest śliczne.
MT | 2006-01-12 11:11:04
Zaledwie kilkunastokilometrowa linia bogata jest w niesamowite widoki na całej swojej długości, trzy tunele, obiekty hydrotechniczne i wiele innych atrakcji wplecionych w krajobraz jaki można podziwiać podczas podróży pociągiem.... Autor książki z której pochodzą zdjęcia napisał też opracowanie dotyczące "Kolei w dolinie Bobru", wspomina tam swoje częste podrózowanie pociągiem na tej lini do Jeleniej Góry: "...Skład prowadziły cudownej urody, buchające parą i kłębami czarnego dymu parowozy TKt 48, a najlepszym żartem o tej lini były ostrzeżenia, by nie zbierać grzybów podczas biegu pociągu..." :-)