MENU
Most Zamkowy, dawniej Schloßbrücke. W dalszym planie widoczny kościół św. Jana Chrzciciela.

Dodał: foto-baron° - Data: 2019-11-17 13:41:26 - Odsłon: 671
Rok 1903


Pierwsza wzmianka o moście w okolicy dzisiejszego mostu zamkowego (nieco na wschód od obecnej lokalizacji) pochodzi z 1299 roku. Był to pierwszy most w Raciborzu. Most ten był drewniany i biegł ukośnie przez rzekę. Wiadomo także, że za korzystanie z niego pobierane były opłaty. Most ten na przestrzeni wieków ulegał różnym zniszczeniom, np. 10 września 1637 roku spłonął na skutek pożaru jaki wybuchł w mieście, a 14 lutego 1795 roku jedną trzecią mostu zerwała kra lodowa. Po tym ostatnim wydarzeniu postanowiono wybudować zupełnie nowy most, usytuowany tym razem już prostopadle względem rzeki. Otwarcie długiego na 94 m i szerokiego na 6,3 m mostu nastąpiło 16 stycznia 1796 roku. Koszt budowy wyniósł 7300 talarów. Most ten znacznie ucierpiał podczas powodzi z 1830 roku, do tego stopnia iż konieczne było wybudowanie awaryjnej kładki dla pieszych. Po dwóch latach udało się przeprowadzić odbudowę, której koszt wyniósł 4000 talarów. W 1843 roku zadecydowano o kolejnej modernizacji, w związku z czym na pół roku powstał nowy tymczasowy most. Następne prace, na które wydano 3000 talarów, miały miejsce w październiku i listopadzie 1860 roku[1].

Wiosną 1871 roku rozpoczęto budowę nowego mostu w jego obecnej lokalizacji, niedaleko poprzedniej przeprawy. Plany mostu opracował budowniczy Theine. Długość nowego mostu wynosiła 79 m, a szerokość 10 m. Most opierał się na trzech kamiennych filarach, na których opierały się dwa żelazne przęsła. Środkiem mostu biegła wybrukowana jezdnia, a po obu stronach znajdowały się wyłożone drewnianymi belkami chodniki. Most ten uchodził za ozdobę miasta[1].

Na krótko przed rozpoczęciem I wojny światowej w 1914 roku w miejscu poprzedniego oddano do użytku nowy, betonowy most. Został on wysadzony 30 marca 1945 roku o godzinie 4.00 rano, w Wielki Piątek w trakcie walk o Racibórz przez wycofujących się niemieckich żołnierzy. Niedługo później żołnierze radzieccy zbudowali 100 m na wschód od wysadzonej przeprawy most pontonowy[2]. Tymczasowy most pontonowy zastąpiono po jakimś czasie niską, drewnianą kładką, a w latach 50. XX wieku odbudowano wysadzony most, nadając mu pierwotny kształt. W latach 1996–1998 przeprowadzono generalny remont mostu, poszerzając jezdnię z dwóch do czterech pasów ruchu

  • /foto/9158/9158986m.jpg
    1896
  • /foto/7426/7426576m.jpg
    1899
  • /foto/10777/10777795m.jpg
    1899
  • /foto/9219/9219278m.jpg
    1899 - 1900
  • /foto/9158/9158978m.jpg
    1900
  • /foto/9167/9167561m.jpg
    1900
  • /foto/10853/10853218m.jpg
    1900
  • /foto/8719/8719009m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7580/7580909m.jpg
    1903
  • /foto/9073/9073030m.jpg
    1904
  • /foto/10777/10777803m.jpg
    1906
  • /foto/10853/10853270m.jpg
    1907
  • /foto/8230/8230906m.jpg
    1909
  • /foto/7966/7966224m.jpg
    1910
  • /foto/8323/8323129m.jpg
    1910
  • /foto/9606/9606052m.jpg
    1910
  • /foto/8373/8373719m.jpg
    1914
  • /foto/7609/7609032m.jpg
    1915
  • /foto/7708/7708241m.jpg
    1915
  • /foto/7708/7708242m.jpg
    1915
  • /foto/9662/9662486m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/7966/7966245m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/9261/9261434m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/7227/7227841m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/7228/7228261m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/7708/7708245m.jpg
    1926
  • /foto/9916/9916085m.jpg
    1929
  • /foto/10853/10853355m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/7580/7580912m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/9799/9799333m.jpg
    1941
  • /foto/10883/10883031m.jpg
    2024
  • /foto/10883/10883032m.jpg
    2024
  • /foto/10883/10883035m.jpg
    2024

Aukcje internetowe

Poprzednie: Most drogowy (rz. Strzegomka / Bogdaszowice) Strona Główna Następne: Mała elektrownia wodna Skałka (dawny młyn gospodarczy)