MENU
Autostrada w widoku z wiaduktu. Rok 1981, kwiecień. Naliczyłam 5 (pięć) aut na obu kierunkach. Być może pora dnia wczesna.... Nie dowiem się, z jakiego powodu tak pusto.

Zdjęcie zrobione w miejscu węzła, ze zjazdami na wiadukt. Widać linię energetyczną przecinającą drogę. Z lewej druty widać na tle mniejszego znaku drogowego zwróconego do nas plecami. Z prawej widać je na tle słupka kilometrowego. Jak się złapie wzrokiem oba końce, udaje się dostrzec je nad betonem jezdni. Z prawej znak drogowy z odległościami. Niestety, nawet w dużym powiększeniu nie da się go odcyfrować. Jedno pewne - do miasta wskazanego na samej górze odległość jest dwucyfrowa, do pozostałych trzycyfrowa.


Dodał: Danuta B.° - Data: 2009-09-09 20:25:12 - Odsłon: 7736
kwiecień 1981

Autostradę przechodzącą pod Wrocławiem zaczęto budować w 1934 roku. Miała łączyć Saarbrucken - Karlsruhe - Moguncję - Fuldę - Erfurt - Drezno - Legnicę - Wrocław - Opole - Bytom. Pierwszy odcinek na którym rozpoczęto w 1934 roku pracę to Legnica - Wrocław. Pracami kierowało powołane we Wrocławiu Główne Kierownictwo Budowy. Otwarcie nastąpiło 27 września 1936 r. o godz.11. Gości proszono o zajmowanie miejsc już o godz. 9.30. Pierwszy przejazd na odcinku 30 km w kierunku Wrocław-Legnica odbył się z dopuszczalną prędkością 50 km/h.Pierwsze odcinki oddane do użytku: Krzywa – Legnica (20,5 km), Legnica – Bielany Wrocławskie (70,8 km) oraz odcinek Gliwice – Bytom (12 km), łącznie 103,3 km.

Po roku 17 października 1937 r. oddano do użytku część Golnice – Krzyżowa – Krzywa (17 km, obecnie A18 i A4). Do 1945 roku zbudowano także odcinki jednojezdniowe Wrocław (Bielany Wrocławskie) – Brzeg (Owczary) i Ujazd (Nogowczyce) – Gliwice. Odcinek Owczary – Nogowczyce był w budowie, ale nie został ukończony. Prowadzono też prace na odcinku Zgorzelec – Bolesławiec. Pozostałości prac ziemnych i nawet ukończone wiadukty były gdzieniegdzie widoczne na tym odcinku aż do 2007, kiedy rozpoczęto budowę nowoczesnej autostrady dokładnie na szlaku niemieckiej.

Kilometraż węzłów i pozostałych obiektów inżynieryjnych został podany w polach adresowych obiektów.

  • /foto/121/121848m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/125/125878m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/177/177399m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/177/177762m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/178/178269m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/178/178270m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379852m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379853m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379854m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490671m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490673m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490678m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490680m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490688m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/426/426549m.jpg
    1935
  • /foto/426/426550m.jpg
    1935
  • /foto/426/426551m.jpg
    1935
  • /foto/426/426552m.jpg
    1935
  • /foto/4423/4423005m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484316m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484317m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484318m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484321m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484324m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484325m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484327m.jpg
    1935
  • /foto/10226/10226906m.jpg
    1935
  • /foto/10555/10555497m.jpg
    1935
  • /foto/6616/6616839m.jpg
    1935 - 1936
  • /foto/131/131369m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/3866/3866305m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/9038/9038274m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/264/264619m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3740/3740920m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5011/5011214m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/353/353180m.jpg
    1936
  • /foto/379/379858m.jpg
    1936
  • /foto/379/379860m.jpg
    1936
  • /foto/379/379863m.jpg
    1936
  • /foto/379/379867m.jpg
    1936
  • /foto/392/392329m.jpg
    1936
  • /foto/9653/9653925m.jpg
    1936
  • /foto/5796/5796158m.jpg
    1936
  • /foto/5796/5796175m.jpg
    1936
  • /foto/9043/9043162m.jpg
    1936
  • /foto/379/379856m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/379/379857m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/379/379859m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/112/112290m.jpg
    1936 - 1944
  • /foto/157/157609m.jpg
    1936 - 1944
  • /foto/37/37330m.jpg
    1937
  • /foto/4317/4317036m.jpg
    1937
  • /foto/5382/5382407m.jpg
    1937
  • /foto/8408/8408781m.jpg
    1937 - 1938
  • /foto/176/176112m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/400/400272m.jpg
    1938
  • /foto/4008/4008556m.jpg
    1938
  • /foto/9569/9569098m.jpg
    1938
  • /foto/9989/9989981m.jpg
    1938
  • /foto/10747/10747553m.jpg
    1938
  • /foto/3897/3897770m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5815/5815826m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5815/5815827m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872668m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872675m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872684m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/8797/8797185m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/83/83412m.jpg
    1939
  • /foto/83/83413m.jpg
    1939
  • /foto/84/84846m.jpg
    1939
  • /foto/380/380593m.jpg
    1939
  • /foto/400/400273m.jpg
    1939
  • /foto/3207/3207634m.jpg
    1939
  • /foto/3229/3229479m.jpg
    1939
  • /foto/3639/3639500m.jpg
    1939
  • /foto/5008/5008324m.jpg
    1939
  • /foto/8136/8136677m.jpg
    1939
  • /foto/10898/10898028m.jpg
    1939
  • /foto/211/211870m.jpg
    1939
  • /foto/388/388018m.jpg
    1939
  • /foto/4247/4247915m.jpg
    1939
  • /foto/4256/4256268m.jpg
    1939
  • /foto/9787/9787544m.jpg
    1939
  • /foto/415/415736m.jpg
    1939
  • /foto/111/111744m.jpg
    1939
  • /foto/367/367410m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/9427/9427346m.jpg
    1939 - 1945
  • /foto/6468/6468654m.jpg
    1940
  • /foto/351/351401m.jpg
    1940 - 1942
  • /foto/3750/3750867m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/6162/6162348m.jpg
    1941
  • /foto/6804/6804407m.jpg
    1941
  • /foto/9501/9501531m.jpg
    1941
  • /foto/71/71944m.jpg
    1942
  • /foto/414/414491m.jpg
    1944
  • /foto/10/10129m.jpg
    1945
  • /foto/48/48182m.jpg
    1945
  • /foto/62/62749m.jpg
    1945
  • /foto/292/292956m.jpg
    1945
  • /foto/411/411832m.jpg
    1945
  • /foto/33/33682m.jpg
    1945
  • /foto/10679/10679792m.jpg
    1946
  • /foto/347/347021m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/6972/6972104m.jpg
    1947
  • /foto/5536/5536406m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/346/346629m.jpg
    1948
  • /foto/353/353606m.jpg
    1948
  • /foto/3243/3243199m.jpg
    1948
  • /foto/257/257213m.jpg
    1948 - 1955
  • /foto/257/257209m.jpg
    1949 - 1955
  • /foto/9576/9576810m.jpg
    1950 - 1989
  • /foto/8644/8644690m.jpg
    1954
  • /foto/10145/10145947m.jpg
    1955
  • /foto/10145/10145991m.jpg
    1955
  • /foto/10145/10145998m.jpg
    1955
  • /foto/10146/10146036m.jpg
    1955
  • /foto/295/295186m.jpg
    1957
  • /foto/295/295187m.jpg
    1957
  • /foto/257/257219m.jpg
    1957 - 1959
  • /foto/206/206758m.jpg
    1958
  • /foto/257/257215m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/8496/8496888m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/9355/9355983m.jpg
    1959
  • /foto/183/183925m.jpg
    1960
  • /foto/46/46261m.jpg
    1960 - 1963
  • /foto/6961/6961070m.jpg
    1960 - 1964
  • /foto/422/422469m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/204/204695m.jpg
    1962
  • /foto/3911/3911478m.jpg
    1962
  • /foto/4581/4581719m.jpg
    1962
  • /foto/4581/4581722m.jpg
    1962
  • /foto/256/256684m.jpg
    1963
  • /foto/330/330413m.jpg
    1966
  • /foto/10160/10160008m.jpg
    1966
  • /foto/65/65810m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/3776/3776549m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/7448/7448735m.jpg
    1969
  • /foto/184/184257m.jpg
    1970
  • /foto/184/184640m.jpg
    1970
  • /foto/8512/8512104m.jpg
    1971
  • /foto/7415/7415613m.jpg
    1972 - 1973
  • /foto/8496/8496908m.jpg
    1973
  • /foto/9668/9668227m.jpg
    1978 - 1982
  • /foto/9671/9671876m.jpg
    1980 - 1989
  • /foto/6404/6404309m.jpg
    1981
  • /foto/5061/5061145m.jpg
    1982
  • /foto/10226/10226919m.jpg
    1994
  • /foto/10226/10226926m.jpg
    1995 - 1996
  • /foto/10701/10701208m.jpg
    1997
  • /foto/6455/6455156m.jpg
    2003
  • /foto/139/139564m.jpg
    2004
  • /foto/90/90150m.jpg
    2006
  • /foto/123/123773m.jpg
    2006
  • /foto/123/123775m.jpg
    2006
  • /foto/124/124192m.jpg
    2006
  • /foto/124/124925m.jpg
    2006
  • /foto/124/124927m.jpg
    2006
  • /foto/125/125395m.jpg
    2006
  • /foto/125/125397m.jpg
    2006
  • /foto/125/125756m.jpg
    2006
  • /foto/125/125757m.jpg
    2006
  • /foto/126/126464m.jpg
    2006
  • /foto/126/126465m.jpg
    2006
  • /foto/126/126723m.jpg
    2006
  • /foto/126/126727m.jpg
    2006
  • /foto/123/123673m.jpg
    2006
  • /foto/8544/8544213m.jpg
    2009
  • /foto/8491/8491672m.jpg
    2010
  • /foto/395/395455m.jpg
    2011
  • /foto/395/395456m.jpg
    2011
  • /foto/3878/3878547m.jpg
    2013
  • /foto/5472/5472569m.jpg
    2015
  • /foto/5954/5954331m.jpg
    2015
  • /foto/5954/5954334m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956063m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956864m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956890m.jpg
    2015
  • /foto/6286/6286742m.jpg
    2016
  • /foto/6639/6639548m.jpg
    2017
  • /foto/7008/7008483m.jpg
    2017
  • /foto/7008/7008948m.jpg
    2017
  • /foto/8046/8046176m.jpg
    2019

Zdjęcia Ziemowita Bogatkowskiego

Poprzednie: Krzyżowice Strona Główna Następne: Spichlerz (dawny)


kudelin | 2009-09-09 22:21:46
Widac, ze zawracanie na autobanie nie stanowilo wowczas problemu :)
pako45 | 2009-09-11 19:48:27
Przy takim ruchu nawet zatrzymywanie się nie stanowiło problemu
Zagra-Lin | 2015-03-22 03:17:32
Może autor ustawił baaardzo długi czas naświetlania?... ;-))))))))))))))
bungulator | 2020-08-01 12:53:01
A jakie długie pasy włączenia i wyłączenia ;-)
jerzy0 | 2022-12-17 08:26:03 | edytowany: 2022-12-17 08:40:49
Widoczne asfaltowe wjazdy/zjazdy to dorabiana prowizorka z czasów PRL a nie autostradowe oryginały. Zrobiono je na jakimś węźle - ciekawe którym ? P.S. W roku 1981 pusto na drogach i ulicach było tylko z jednego powodu ... .
Danuta B. | 2022-12-17 10:05:57
Jednak upieram się, że fotografujący miał obiektyw na pewnej wysokości. Musi być tu wiadukt albo stał na pace pojazdu. Czujne oczy naszych reporterów od razu wyłapują taką perspektywę np. tu ostatnio .
jerzy0 | 2022-12-18 20:55:58 | edytowany: 2022-12-18 22:51:59
Nie rozumiem - to przecież widać że foto wykonano z pewnej wysokości. Szczegóły techniczne autostrady zdradzają "jakiś" węzeł - więc na pewno z jego wiaduktu, więc o co chodzi z tym upieraniem się ? Po analizach moich materiałów - prawdopodobnie jest to obecny węzeł Jarosław w widoku na Wrocław.
Danuta B. | 2022-12-19 12:55:45
Oj, jak się czyta na leżąco w tablecie, może coś umknąć:). A mamy ten węzeł Jarosław, by przypisać?
bungulator | 2022-12-19 13:19:27
Mamy
jerzy0 | 2022-12-22 19:02:31
Węzeł Jarosław czy Gościsław ? Opis obiektu chyba jest do poprawy - teraz jest masło-maślane.
bungulator | 2022-12-22 20:26:35
Z tym postulatem to chyba do GDDKiA Wrocław a nie tu.
jerzy0 | 2022-12-23 11:54:46 | edytowany: 2022-12-23 12:55:38
Misją portalu jest chyba m.in. "odnotowywanie" zmian wszelakich - więc tylko sygnalizuję konieczność ich wprowadzenia i nic więcej. W związku z tym postulat do GDDKiA jest pomysłem conajmniej kontrowersyjnym.
bungulator | 2023-01-01 17:25:06
Nazwę węzła nadaje GDDKiA po uzyskaniu opinii właściwego samorządu województwa oraz samorządu miasta, którego nazwa dotyczy.Węzeł Gościsław to nowa nazwa a Jarosław to stara i co tam poprawiać tak jest opisany ten obiekt.
Pacjonek | 2023-01-26 14:02:02
Mała liczba samochodów nie była powodem po prostu tego, że ta austostrada w zasadzie nigdzie nie prowadziła? Nie łączyła żadnego dużego miasta z innym dużym miastem, władze PRL nie dokończyły jej po Niemcach i zostało takie "coś" po czym mało co jeździło
jerzy0 | 2023-01-26 21:18:06 | edytowany: 2023-01-26 21:19:44
Takie stwierdzenie pasuje conajwyżej tylko do niedokończonego odcinka Wrocław-Brzeg. W przypadku odcinka Wrocław-Berlin było z tym już lepiej - dobrze komunikował ze sobą większe miasta regionu - więc problemu słabego ruchu na tej autostradzie upatrywałbym raczej w kiepskim zmotoryzowaniu społeczeństwa, które w PRL-u wynikało z wielu innych przyczyn.
bungulator | 2023-01-26 21:44:12
Wydaje mi się że należało by popatrzeć na datę wykonania zdjęcia i obostrzenia wynikające ze wprowadzenia stanu wojennego w Polsce.Tu bym upatrywał powodu słabego ruchu drogowego.Żeby się przemieszczać to należało mieć pozwolenia.
jerzy0 | 2023-01-27 11:34:00
W kwietniu 1981 nie było jeszcze stanu wojennego - ale ogólnie był to już czas kryzysu wszystkiego. No a w kwestii samej autostrady - ciemne linie na jej jezdniach jednak świadczą o jej dość intensywnym użytkowaniu.
MacGyver_74 | 2023-01-27 18:28:57
Raczej o stanie technicznym pojazdów :)
jerzy0 | 2023-01-28 21:18:52 | edytowany: 2023-01-29 11:56:15
O tym pewie też. Sądząc po stopniu ich intensywnosci - tego odcinka aautostrady z pewnością nie można jednak zaliczyć do mało uczęszczanego.
atom | 2024-01-01 14:15:11
W tamtych czasach kupiłem nowego malucha (pierwsze moje auto!) i żeby go wypróbować wyjechałem z żoną właśnie na tę autostradę. Mieszkaliśmy na Oporowie, więc nie było daleko. Auto tak łomotało na spoinach płyt, że po 100 czy 200 metrach zatrzymałem się, bo myślałem, że coś się stało z samochodem...