MENU
Moi rodzice przy swoim fiaciku. Pas autostrady od Legnickiego Pola w kierunku Legnicy był brukowany kostką granitową, a środkiem był trwale ułożony z czegoś białego, w obramowaniu z odlewanej kostki bazaltowej.

PS. Na zdjęciu oboje moi rodzice.


Dodał: Danuta B.° - Data: 2008-12-08 22:31:27 - Odsłon: 10744
Lata 1957-1959

Autostradę przechodzącą pod Wrocławiem zaczęto budować w 1934 roku. Miała łączyć Saarbrucken - Karlsruhe - Moguncję - Fuldę - Erfurt - Drezno - Legnicę - Wrocław - Opole - Bytom. Pierwszy odcinek na którym rozpoczęto w 1934 roku pracę to Legnica - Wrocław. Pracami kierowało powołane we Wrocławiu Główne Kierownictwo Budowy. Otwarcie nastąpiło 27 września 1936 r. o godz.11. Gości proszono o zajmowanie miejsc już o godz. 9.30. Pierwszy przejazd na odcinku 30 km w kierunku Wrocław-Legnica odbył się z dopuszczalną prędkością 50 km/h.Pierwsze odcinki oddane do użytku: Krzywa – Legnica (20,5 km), Legnica – Bielany Wrocławskie (70,8 km) oraz odcinek Gliwice – Bytom (12 km), łącznie 103,3 km.

Po roku 17 października 1937 r. oddano do użytku część Golnice – Krzyżowa – Krzywa (17 km, obecnie A18 i A4). Do 1945 roku zbudowano także odcinki jednojezdniowe Wrocław (Bielany Wrocławskie) – Brzeg (Owczary) i Ujazd (Nogowczyce) – Gliwice. Odcinek Owczary – Nogowczyce był w budowie, ale nie został ukończony. Prowadzono też prace na odcinku Zgorzelec – Bolesławiec. Pozostałości prac ziemnych i nawet ukończone wiadukty były gdzieniegdzie widoczne na tym odcinku aż do 2007, kiedy rozpoczęto budowę nowoczesnej autostrady dokładnie na szlaku niemieckiej.

Kilometraż węzłów i pozostałych obiektów inżynieryjnych został podany w polach adresowych obiektów.

  • /foto/121/121848m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/125/125878m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/177/177399m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/177/177762m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/178/178269m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/178/178270m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379852m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379853m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379854m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490671m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490673m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490678m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490680m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490688m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/426/426549m.jpg
    1935
  • /foto/426/426550m.jpg
    1935
  • /foto/426/426551m.jpg
    1935
  • /foto/426/426552m.jpg
    1935
  • /foto/4423/4423005m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484316m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484317m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484318m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484321m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484324m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484325m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484327m.jpg
    1935
  • /foto/10226/10226906m.jpg
    1935
  • /foto/10555/10555497m.jpg
    1935
  • /foto/6616/6616839m.jpg
    1935 - 1936
  • /foto/131/131369m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/3866/3866305m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/9038/9038274m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/264/264619m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3740/3740920m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5011/5011214m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/353/353180m.jpg
    1936
  • /foto/379/379858m.jpg
    1936
  • /foto/379/379860m.jpg
    1936
  • /foto/379/379863m.jpg
    1936
  • /foto/379/379867m.jpg
    1936
  • /foto/392/392329m.jpg
    1936
  • /foto/9653/9653925m.jpg
    1936
  • /foto/5796/5796158m.jpg
    1936
  • /foto/5796/5796175m.jpg
    1936
  • /foto/9043/9043162m.jpg
    1936
  • /foto/379/379856m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/379/379857m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/379/379859m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/112/112290m.jpg
    1936 - 1944
  • /foto/157/157609m.jpg
    1936 - 1944
  • /foto/37/37330m.jpg
    1937
  • /foto/4317/4317036m.jpg
    1937
  • /foto/5382/5382407m.jpg
    1937
  • /foto/8408/8408781m.jpg
    1937 - 1938
  • /foto/176/176112m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/400/400272m.jpg
    1938
  • /foto/4008/4008556m.jpg
    1938
  • /foto/9569/9569098m.jpg
    1938
  • /foto/9989/9989981m.jpg
    1938
  • /foto/10747/10747553m.jpg
    1938
  • /foto/3897/3897770m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5815/5815826m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5815/5815827m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872668m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872675m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872684m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/8797/8797185m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/83/83412m.jpg
    1939
  • /foto/83/83413m.jpg
    1939
  • /foto/84/84846m.jpg
    1939
  • /foto/380/380593m.jpg
    1939
  • /foto/400/400273m.jpg
    1939
  • /foto/3207/3207634m.jpg
    1939
  • /foto/3229/3229479m.jpg
    1939
  • /foto/3639/3639500m.jpg
    1939
  • /foto/5008/5008324m.jpg
    1939
  • /foto/8136/8136677m.jpg
    1939
  • /foto/211/211870m.jpg
    1939
  • /foto/388/388018m.jpg
    1939
  • /foto/4247/4247915m.jpg
    1939
  • /foto/4256/4256268m.jpg
    1939
  • /foto/9787/9787544m.jpg
    1939
  • /foto/415/415736m.jpg
    1939
  • /foto/111/111744m.jpg
    1939
  • /foto/367/367410m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/9427/9427346m.jpg
    1939 - 1945
  • /foto/6468/6468654m.jpg
    1940
  • /foto/351/351401m.jpg
    1940 - 1942
  • /foto/3750/3750867m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/6162/6162348m.jpg
    1941
  • /foto/6804/6804407m.jpg
    1941
  • /foto/9501/9501531m.jpg
    1941
  • /foto/71/71944m.jpg
    1942
  • /foto/414/414491m.jpg
    1944
  • /foto/10/10129m.jpg
    1945
  • /foto/48/48182m.jpg
    1945
  • /foto/62/62749m.jpg
    1945
  • /foto/292/292956m.jpg
    1945
  • /foto/411/411832m.jpg
    1945
  • /foto/33/33682m.jpg
    1945
  • /foto/10679/10679792m.jpg
    1946
  • /foto/347/347021m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/6972/6972104m.jpg
    1947
  • /foto/5536/5536406m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/346/346629m.jpg
    1948
  • /foto/353/353606m.jpg
    1948
  • /foto/3243/3243199m.jpg
    1948
  • /foto/257/257213m.jpg
    1948 - 1955
  • /foto/257/257209m.jpg
    1949 - 1955
  • /foto/9576/9576810m.jpg
    1950 - 1989
  • /foto/8644/8644690m.jpg
    1954
  • /foto/10145/10145947m.jpg
    1955
  • /foto/10145/10145991m.jpg
    1955
  • /foto/10145/10145998m.jpg
    1955
  • /foto/10146/10146036m.jpg
    1955
  • /foto/295/295186m.jpg
    1957
  • /foto/295/295187m.jpg
    1957
  • /foto/206/206758m.jpg
    1958
  • /foto/257/257215m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/8496/8496888m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/9355/9355983m.jpg
    1959
  • /foto/183/183925m.jpg
    1960
  • /foto/46/46261m.jpg
    1960 - 1963
  • /foto/6961/6961070m.jpg
    1960 - 1964
  • /foto/422/422469m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/204/204695m.jpg
    1962
  • /foto/3911/3911478m.jpg
    1962
  • /foto/4581/4581719m.jpg
    1962
  • /foto/4581/4581722m.jpg
    1962
  • /foto/256/256684m.jpg
    1963
  • /foto/330/330413m.jpg
    1966
  • /foto/10160/10160008m.jpg
    1966
  • /foto/65/65810m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/3776/3776549m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/7448/7448735m.jpg
    1969
  • /foto/184/184257m.jpg
    1970
  • /foto/184/184640m.jpg
    1970
  • /foto/8512/8512104m.jpg
    1971
  • /foto/7415/7415613m.jpg
    1972 - 1973
  • /foto/8496/8496908m.jpg
    1973
  • /foto/9668/9668227m.jpg
    1978 - 1982
  • /foto/9671/9671876m.jpg
    1980 - 1989
  • /foto/6404/6404309m.jpg
    1981
  • /foto/293/293690m.jpg
    1981
  • /foto/5061/5061145m.jpg
    1982
  • /foto/10226/10226919m.jpg
    1994
  • /foto/10226/10226926m.jpg
    1995 - 1996
  • /foto/10701/10701208m.jpg
    1997
  • /foto/6455/6455156m.jpg
    2003
  • /foto/139/139564m.jpg
    2004
  • /foto/90/90150m.jpg
    2006
  • /foto/123/123773m.jpg
    2006
  • /foto/123/123775m.jpg
    2006
  • /foto/124/124192m.jpg
    2006
  • /foto/124/124925m.jpg
    2006
  • /foto/124/124927m.jpg
    2006
  • /foto/125/125395m.jpg
    2006
  • /foto/125/125397m.jpg
    2006
  • /foto/125/125756m.jpg
    2006
  • /foto/125/125757m.jpg
    2006
  • /foto/126/126464m.jpg
    2006
  • /foto/126/126465m.jpg
    2006
  • /foto/126/126723m.jpg
    2006
  • /foto/126/126727m.jpg
    2006
  • /foto/123/123673m.jpg
    2006
  • /foto/8544/8544213m.jpg
    2009
  • /foto/8491/8491672m.jpg
    2010
  • /foto/395/395455m.jpg
    2011
  • /foto/395/395456m.jpg
    2011
  • /foto/3878/3878547m.jpg
    2013
  • /foto/5472/5472569m.jpg
    2015
  • /foto/5954/5954331m.jpg
    2015
  • /foto/5954/5954334m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956063m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956864m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956890m.jpg
    2015
  • /foto/6286/6286742m.jpg
    2016
  • /foto/6639/6639548m.jpg
    2017
  • /foto/7008/7008483m.jpg
    2017
  • /foto/7008/7008948m.jpg
    2017
  • /foto/8046/8046176m.jpg
    2019

Danuta B.°

Poprzednie: Budynek nr 12-18 (d. Zajazd) Strona Główna Następne: Most Wilczycki (dawny)


YouPiter | 2008-12-08 22:57:07 | edytowany: 2023-02-03 10:42:03
Dzisiaj nie do pomyślenia,stanąć obok ulubionego wozidełka i porozmawiać troszki.Celne ujęcie i aż 50 - siąt lat do przodu :)
kudelin | 2008-12-09 09:16:42
To jest chyba taki sam rodzaj kostki jak byl w niektórych miejscach we Wroclawiu na przejsciach dla pieszych.
bonczek/hydroforgroup/ | 2008-12-09 10:16:30
Pyszne zdjęcie....
jaxan | 2008-12-09 10:42:31
Kostka taka była na autostradzie w okolicach Wrocławia,przy stacjach benzynowych i w pobliżu Legnicy.Widoczne zdjęcie przypomina właśnie dojazd do tego miasta od strony Wrocławia.
PP | 2008-12-09 11:45:21
Czarne kostki były robione z klinkieru. We Wrocławiu tym materiałem wybrukowana była uliczka w Rynku biegnąca wzdłuż Nowego Ratusza, bardzo śliska po deszczu.
Danuta B. | 2008-12-09 12:44:23
Do końca nie znam tej technologii, te czarne kostki można dziś zobaczyć na cmentarzu oficerów radzieckich . Betonowe płyty chodnikowe są brzegowane taką właśnie kostką, jaką pamiętam z autostrady. Dwa lata temu spotkałam jej niewielką ilość z odzysku, w handlu, wśród innych kostek, cena za sztukę(!) była bardzo wysoka. Zonia ma na myśli inny materiał - kostkę bazaltową, która ma zawsze małe wymiary i rzeczywiście jest śliska. Pl. Kościuszki pierwszy przychodzi mi do głowy - tam zachowało się jej dużo.
zonia | 2008-12-09 12:09:18
Czarne kostki były bazaltowe i faktycznie diabelnie śliskie.
zonia | 2008-12-09 13:23:59
Tak masz rację, teraz sobie uzmysłowiłam ,że były też takie ceramiczne do wykańczania brzegów.
bodek1 | 2009-11-07 11:22:51
Jest to odcinek koło Legnicy.Po prawej stronie zdjęcia widoczny zjazd na parking obecnie Hotel Dworek
jerzy0 | 2024-03-11 18:53:45
Czarne kostki na autostradzie formowano ze szlaki po wytopie miedzi. Biały pasek powstawał w stosownym zagłębieniu wypełnionym białym trudnościeralnym cementem.
Danuta B. | 2024-03-11 19:26:07
A gdzie Niemcy wytapiali miedź? Bo sporo tej czarnej kostki było
tadpole | 2009-11-07 13:25:17
Topiony bazalt ?
wito | 2009-11-07 16:04:30
tadpole° +Danuta B.°- Zastosowanie [edytuj] Bazalt jest stosowany jako materiał budowlany lub drogowy – kruszywo łamane. Używany jest również jako surowiec do leizny kamiennej (topiony bazalt) i do produkcji wełny mineralnej. Wyroby wykonane z przetopionego bazaltu mają twardość ok. 8,5 w skali Mohsa i dlatego są stosowane jako materiały trudnościeralne. Kostki porowate na brzegach, z białym paskiem pośrodku, stosowane na oznaczenie środka jezdni można zobaczyć gdzieniegdzie jako odzysk na umocnienie nabrzeży mostów.
bruder | 2010-08-18 12:46:38
miejsce wykonania tego zdjęcia jest wg. mnie ok 100 m przed miejscem wykonania tego:
tadpole | 2014-08-12 14:09:07
Zdjecie odwrocone (rejestracja).
YouPiter | 2014-08-12 14:17:11
Ale napis Wrocław na tej blaszce oraz nazwa modelu są prawidłowe.
bogdanow | 2024-03-11 19:29:34
Dodam tylko, że literka H oznaczała pojazd prywatny niezarobkowy, liczba 91 cyfrowy wyróżnik woj. wrocławskiego.