MENU
"24 czerwca nad ranem o godzinie 5.44 Polski Fiat 125p minął metę morderczej próby, uzyskując wysoką przeciętną ponad 138 km na godzinę. Rekord samochodu Simca 1500 został pobity a osiągnięty wynik ma szanse przetrwać wiele lat, chyba że poddenerwowani konkurenci..." - tak relacjonował to wydarzenie sprzed 30 lat Jan Rogala, dziennikarz tygodnika Motor. "FIAT 125p W WALCE O REKORD". 24 czerwca rano pobito rekord ustanowiony przez samochód Simca, który od tego momentu na dystansie 25 000 km wynosił 138,081 km/h. Ogromne zainteresowanie mediów, wizyty przedstawicieli Dyrekcji FSO, Zjednoczenia, Ministerstw, wywiady i bezpośrednie relacje telewizyjne z trasy stały się nieodłącznym elementem wydarzenia. Jadący w tym czasie Andrzej Jaroszewicz nie zatrzymał się jednak, aby uczcić to wydarzenie. Biały Fiat 125p pojechał po następny rekord szybkości na dystansie 25 000 mil. Do kierowców, którzy rozpoczynali jazdę dołączył jeszcze jeden, znakomity rajdowiec Franciszek Postawka. Trzynastego dnia od startu padł rekord i na tym dystansie. Średnia przejazdu wyniosła 138,186 km/h, a po 361 godzinach 36 minutach i 39 sekundach i przejechaniu 767 razy pętli trasy ustanowiono jeszcze jeden rekord świata. Na dystansie 50 000 kilometrów uzyskano średnią prędkość 138,270 km/h. Skan ze slajdu.

Dodał: Arek354° - Data: 2008-11-26 11:39:22 - Odsłon: 5532
czerwiec 1973

Autostradę przechodzącą pod Wrocławiem zaczęto budować w 1934 roku. Miała łączyć Saarbrucken - Karlsruhe - Moguncję - Fuldę - Erfurt - Drezno - Legnicę - Wrocław - Opole - Bytom. Pierwszy odcinek na którym rozpoczęto w 1934 roku pracę to Legnica - Wrocław. Pracami kierowało powołane we Wrocławiu Główne Kierownictwo Budowy. Otwarcie nastąpiło 27 września 1936 r. o godz.11. Gości proszono o zajmowanie miejsc już o godz. 9.30. Pierwszy przejazd na odcinku 30 km w kierunku Wrocław-Legnica odbył się z dopuszczalną prędkością 50 km/h.Pierwsze odcinki oddane do użytku: Krzywa – Legnica (20,5 km), Legnica – Bielany Wrocławskie (70,8 km) oraz odcinek Gliwice – Bytom (12 km), łącznie 103,3 km.

Po roku 17 października 1937 r. oddano do użytku część Golnice – Krzyżowa – Krzywa (17 km, obecnie A18 i A4). Do 1945 roku zbudowano także odcinki jednojezdniowe Wrocław (Bielany Wrocławskie) – Brzeg (Owczary) i Ujazd (Nogowczyce) – Gliwice. Odcinek Owczary – Nogowczyce był w budowie, ale nie został ukończony. Prowadzono też prace na odcinku Zgorzelec – Bolesławiec. Pozostałości prac ziemnych i nawet ukończone wiadukty były gdzieniegdzie widoczne na tym odcinku aż do 2007, kiedy rozpoczęto budowę nowoczesnej autostrady dokładnie na szlaku niemieckiej.

Kilometraż węzłów i pozostałych obiektów inżynieryjnych został podany w polach adresowych obiektów.

  • /foto/121/121848m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/125/125878m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/177/177399m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/177/177762m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/178/178269m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/178/178270m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379852m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379853m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379854m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490671m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490673m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490678m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490680m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490688m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/426/426549m.jpg
    1935
  • /foto/426/426550m.jpg
    1935
  • /foto/426/426551m.jpg
    1935
  • /foto/426/426552m.jpg
    1935
  • /foto/4423/4423005m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484316m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484317m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484318m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484321m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484324m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484325m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484327m.jpg
    1935
  • /foto/6616/6616839m.jpg
    1935 - 1936
  • /foto/131/131369m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/3866/3866305m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/264/264619m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3740/3740920m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5011/5011214m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/353/353179m.jpg
    1936
  • /foto/353/353180m.jpg
    1936
  • /foto/379/379858m.jpg
    1936
  • /foto/379/379860m.jpg
    1936
  • /foto/379/379863m.jpg
    1936
  • /foto/379/379867m.jpg
    1936
  • /foto/392/392329m.jpg
    1936
  • /foto/5796/5796158m.jpg
    1936
  • /foto/5796/5796175m.jpg
    1936
  • /foto/379/379856m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/379/379857m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/379/379859m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/112/112290m.jpg
    1936 - 1944
  • /foto/157/157609m.jpg
    1936 - 1944
  • /foto/37/37330m.jpg
    1937
  • /foto/4317/4317036m.jpg
    1937
  • /foto/5382/5382407m.jpg
    1937
  • /foto/176/176112m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/400/400272m.jpg
    1938
  • /foto/4008/4008556m.jpg
    1938
  • /foto/3740/3740576m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/4790/4790194m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/3897/3897770m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5815/5815826m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5815/5815827m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872668m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872675m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872684m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/83/83412m.jpg
    1939
  • /foto/83/83413m.jpg
    1939
  • /foto/84/84846m.jpg
    1939
  • /foto/380/380593m.jpg
    1939
  • /foto/400/400273m.jpg
    1939
  • /foto/415/415736m.jpg
    1939
  • /foto/3207/3207634m.jpg
    1939
  • /foto/3229/3229479m.jpg
    1939
  • /foto/3639/3639500m.jpg
    1939
  • /foto/5008/5008324m.jpg
    1939
  • /foto/5692/5692281m.jpg
    1939
  • /foto/211/211870m.jpg
    1939
  • /foto/388/388018m.jpg
    1939
  • /foto/4247/4247915m.jpg
    1939
  • /foto/4256/4256268m.jpg
    1939
  • /foto/111/111744m.jpg
    1939
  • /foto/367/367410m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/6468/6468654m.jpg
    1940
  • /foto/3750/3750867m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/6162/6162348m.jpg
    1941
  • /foto/6804/6804407m.jpg
    1941
  • /foto/71/71944m.jpg
    1942
  • /foto/351/351401m.jpg
    1942
  • /foto/414/414491m.jpg
    1944
  • /foto/10/10129m.jpg
    1945
  • /foto/48/48182m.jpg
    1945
  • /foto/62/62749m.jpg
    1945
  • /foto/292/292956m.jpg
    1945
  • /foto/411/411832m.jpg
    1945
  • /foto/33/33682m.jpg
    1945
  • /foto/347/347021m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/6972/6972104m.jpg
    1947
  • /foto/5536/5536406m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/346/346629m.jpg
    1948
  • /foto/353/353606m.jpg
    1948
  • /foto/3243/3243199m.jpg
    1948
  • /foto/257/257213m.jpg
    1948 - 1955
  • /foto/257/257209m.jpg
    1949 - 1955
  • /foto/295/295186m.jpg
    1957
  • /foto/295/295187m.jpg
    1957
  • /foto/257/257219m.jpg
    1957 - 1959
  • /foto/206/206758m.jpg
    1958
  • /foto/257/257215m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/183/183925m.jpg
    1960
  • /foto/46/46261m.jpg
    1960 - 1963
  • /foto/6961/6961070m.jpg
    1960 - 1964
  • /foto/422/422469m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/3529/3529224m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/204/204695m.jpg
    1962
  • /foto/3911/3911478m.jpg
    1962
  • /foto/4581/4581719m.jpg
    1962
  • /foto/4581/4581722m.jpg
    1962
  • /foto/256/256684m.jpg
    1963
  • /foto/330/330413m.jpg
    1966
  • /foto/65/65810m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/3776/3776549m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/368/368048m.jpg
    1969
  • /foto/7448/7448735m.jpg
    1969
  • /foto/184/184257m.jpg
    1970
  • /foto/184/184640m.jpg
    1970
  • /foto/7415/7415613m.jpg
    1972 - 1973
  • /foto/6404/6404309m.jpg
    1981
  • /foto/293/293690m.jpg
    1981
  • /foto/5061/5061145m.jpg
    1982
  • /foto/6455/6455156m.jpg
    2003
  • /foto/139/139564m.jpg
    2004
  • /foto/90/90150m.jpg
    2006
  • /foto/123/123773m.jpg
    2006
  • /foto/123/123775m.jpg
    2006
  • /foto/124/124192m.jpg
    2006
  • /foto/124/124925m.jpg
    2006
  • /foto/124/124927m.jpg
    2006
  • /foto/125/125395m.jpg
    2006
  • /foto/125/125397m.jpg
    2006
  • /foto/125/125756m.jpg
    2006
  • /foto/125/125757m.jpg
    2006
  • /foto/126/126464m.jpg
    2006
  • /foto/126/126465m.jpg
    2006
  • /foto/126/126723m.jpg
    2006
  • /foto/126/126727m.jpg
    2006
  • /foto/123/123673m.jpg
    2006
  • /foto/395/395455m.jpg
    2011
  • /foto/395/395456m.jpg
    2011
  • /foto/3878/3878547m.jpg
    2013
  • /foto/5472/5472569m.jpg
    2015
  • /foto/5954/5954331m.jpg
    2015
  • /foto/5954/5954334m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956063m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956864m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956890m.jpg
    2015
  • /foto/6286/6286742m.jpg
    2016
  • /foto/6639/6639548m.jpg
    2017
  • /foto/7008/7008483m.jpg
    2017
  • /foto/7008/7008948m.jpg
    2017
  • /foto/8046/8046176m.jpg
    2019

Zbiory prywatne

Poprzednie: Przystanek osobowy KD Siedlec Trzebnicki Strona Główna Następne: Koszary rekrutów 104. pułku rezerwy


B.Olczyk | 2008-11-26 17:28:44
To było naprawdę, wydarzenie. Cały Wrocław, żył nią. Nikt wtedy nie szydził z naszych, polskich (licencyjnych) samochodów. Kto tylko mógł gonił na autostradę, obserwować bicie rekordów, błyskawiczne tankowanie (z konewek :) i wymianę kół oraz kierowców. Pamiętam jaka była rozpacz gry (pod koniec) powypalały się denka tłoków i gniazda zaworów. Każdy rozumiał, że Ferrari to (dla nas), antypody.
tadpole | 2008-11-26 20:08:26
Te "antypody" nie maja tutaj sensu. Dla Polski to Australia.
B.Olczyk | 2008-11-26 22:38:30
... wyobraźni.
Danuta B. | 2008-11-26 19:26:01
Cały ruch na A-4 odbywał się połową drogi, czyli dwoma pasami. Sąsiednie dwa były wyłączone dla wyścigu naszego Fiata ze światem:) Jaki ten zdwojony ruch aut wyglądał - widać.
Dodam, że Wrocławianie kibicowali Fiatowi, dojeżdżając na Autostradę głównie rowerami. Najbliższe wiadukty opanowali amatorzy motoryzacji. I ja tam byłam i Fiata widziałam:)
Władysław Sikora | 2018-07-12 19:11:07
Też byłem, też widziałem. To było super wydarzenie.
YouPiter | 2018-07-13 08:50:11
Miałeś aparat przy sobie ?
Władysław Sikora | 2018-07-13 17:43:07
Niestety, byłem młodym chłopakiem i nie wpadłem na to, aby uwieńczyć to doniosłe wydarzenie.
bonczek/hydroforgroup/ | 2008-11-26 19:51:22
Tu jest wszystko -
YouPiter | 2008-11-26 20:02:04
Kwalifikuje się fota do artykułu.
B.Olczyk | 2008-11-26 22:50:20
Zdjęcie przedstawia jedyną w tych czasach autostradę ( odcinek przedw. Berlin-Wrocław ). Czyli bardzo ważny obiekt. Zaszczytem było dotknąć choć buta kierowców (na podium, po wszystkim) i maski zajeżdżonego fiacika. Jeździło się także (w rejon autostrady), motocyklami :) Nadjeżdżającego - wyjącego na najwyższych "bolida", witano gremialnie oklaskami. Nie jestem pewien czy teraz, byłoby podobnie, z polskim, może niedoskonałym dwuśladem :(