MENU
ZNACZNIKI
Kolejka folwarczna - buraczana (kolor czerwony) łączyła następujące obiekty/miejscowości: Żórawina (stacja kolejowa, folwark), Sadków (folwark), Galowice (majątek), Żórawina - Osiedle (cukrownia), Rzeplin (majątek), Suchy Dwór (majątek), Żerniki Wrocławskie (majątek, linia kolejowa), Wysoka (majątek). Linia posiadała kilka mijanek i rozgałęzień biegnących prawdopodobnie w kierunku pól uprawnych. Jest bardzo prawdopodobne, że była to kolejka buraczana cukrowni w Żórawinie-Osiedle, którą z sąsiednich majątków transportowano buraki cukrowe a w kierunku stacji kolejowych - gotowy produkt. Jak na razie nie udało mi się potwierdzić, że tory kolejki łączyły się z inną linią obsługującą cukrownię w Klecinie (jak się uważa) . Na żadnej z dostępnych mi map takiego połączenia nie ma. Obecnie po kolejce zostały nieliczne ślady w terenie. Podkład to sklejka z fragmentów czterech Meßtischblattów z różnych lat. Kolorem zielonym i znacznikami oznaczyłem sąsiednie kolejki folwarczne i buraczane.

Dodał: Petroniusz° - Data: 2016-03-29 22:17:55 - Odsłon: 3243
Lata 1932-1942

Kolejka folwarczna - buraczana łączyła następujące obiekty/miejscowości:
- Żórawina (stacja kolejowa, folwark),
- Sadków (folwark),
- Galowice (majątek),
- Żórawina - Osiedle (cukrownia),
- Rzeplin (majątek),
- Suchy Dwór (majątek),
- Żerniki Wrocławskie (majątek, linia kolejowa),
- Wysoka (majątek).
Linia posiadała kilka mijanek i rozgałęzień biegnących prawdopodobnie w kierunku pól uprawnych. Jest bardzo prawdopodobne, że była to kolejka buraczana cukrowni w Żórawinie-Osiedle, którą z sąsiednich majątków transportowano buraki cukrowe a w kierunku stacji kolejowych - gotowy produkt. Jak na razie nie udało się potwierdzić, że tory kolejki łączyły się z linią obsługującą cukrownię w Klecinie. Na żadnej z dostępnych map takiego połączenia nie ma. Obecnie po kolejce zostały nieliczne ślady w terenie.
/Petroniusz/

  • /foto/31/31415m.jpg
    2005
  • /foto/31/31416m.jpg
    2005
  • /foto/276/276668m.jpg
    2009
  • /foto/10206/10206776m.jpg
    2023

Petroniusz°

Poprzednie: Fort piechoty I. St. 17 – schron dowodzenia (dawny) Strona Główna Następne: Stalprodukt Centrostal


Piotr Galowicki | 2018-10-28 11:30:27
Wąskotorowa linia kolejowa/tzw.buraczanka/łączyła cukrownię w Żórawinie/Osiedle/ bezpośrednio z cukrownią w Klecinie. Niemcy wybudowali ją krótko przed II wojną. Jej przebieg był następujący: Z cukrowni Żórawina tor przebiegał wzdłuż rzeki Ślęzy przecinając drogę pomiędzy Rzeplinem i Szukalicami, skręcając ostro w lewo w kierunku drogi łączącej Szukalice z Komorowicami.Przecinał tę drogę /mniej więcej w połowie/ i biegł po jej lewej stronie aż za Komorowice. Za Komorowicami poprzez mostek kolejowy przekraczał rzekę i połączył się z istniejącą już "buraczanką" /w pkt.140 mapy/, która szła przez środek wsi Ślęza, bezpośrednio do cukrowni w Klecinie. Obecna wieś Ślęza zaraz po wojnie/aż do lat 60-tych ub. wieku/ nazywała się Lasowa. Były podobno propozycje nazwania jej Lohowo lub Lochowa/od niem. Lohe/, ale źle się kojarzyło.
Petroniusz | 2018-10-29 08:21:49
Dziękuję za ciekawy komentarz. Prześledziłem na mapie opisaną przez Ciebie trasę. O ile dobrze rozumiem punkt 140 mapy, o którym piszesz to koniec odnogi kolejki w kierunku strzelnicy (Schießstde.) na południe od Ślęzy?
Piotr Galowicki | 2018-10-29 15:00:48
Tak! dokładnie. Wejdź na tej stronie, na link pt.: 750 lat historii Galowic,- autor: Takot44. Tam też jest opisana bezpośrednia linia wąskotorowa z cukrowni Żórawina/Osiedle/dawniej cukrownia Szukalice/ do Kleciny.