MENU
ZNACZNIKI
Wschodnia pierzeja pl Powstańców Śląskich przy wylocie ul. Sudeckiej.

[Poprzednio Dodał: Neo[EZN]° - Data: 2003-09-19 12:03:46 - Odsłon: 6144]


Dodał: rafal_74° - Data: 2015-08-17 15:45:56 - Odsłon: 6365
Lata 1920-1925

Plac zaprojektowali w 1880 r. Alexander Kaumann i A. Hoffmann, lecz przez kilka lat zwlekano z jego realizacją. Nastąpiło to dopiero dzięki nowemu, skorygowanemu planowi urbanistycznemu Przedmieścia Południowego z 1895 r. Okrągły plac o średnicy 220 m z założeniem parkowo-skwerowym łączył w sobie ideę francuskiego placu gwiaździstego i angielskiego skweru. Z placu wychodzi sześć ulic w tym dwie reprezentacyjne z pasami zieleni w środku – ul. Powstańców Śląskich i ul. Sudecka (ul. Zaporoska). Torowisko początkowo przebiegało środkiem jezdni, później przeniesiono je na wewnętrzne pobocze, aż w końcu na początku lat 30. tramwaje puszczono przez środek placu. W pierwszych latach XX w. wzniesiono reprezentacyjne kamienice dla bogatej klasy średniej. Początkowo plac otrzymał na cześć cesarza Wilhelma I nazwę Kaiser-Wilhelm-Platz, podobnie jak główna ulica przez niego przebiegająca. Po pierwszej wojnie światowej, w okresie Republiki Weimarskiej zmieniono nazwę na Reichspräsidentenplatz dla upamiętnienia urzędu prezydenta republiki. W 1934 r. na cześć feldmarszałka Paula Ludwiga Hansa Antona von Beneckendorff und von Hindenburg (uff :) zmieniono nazwę na Hindenburgplatz.

W czasie II wojny światowej zniszczeniu w wyniki ciężkich walk zniszczone zostały kamienice między ul. Zaporoską i ul. Powstańców Śląskich, a także przy ul. Kamiennej i ul. Pretficza. Po wojnie uzupełniono tylko zabudowę między ul. Zaporoską i ul. Powstańców Śląskich wznosząc pawilon handlowy „Rondo”. Obecną nazwę – Plac Powstańców Śląskich wprowadzono po wojnie.

  • /foto/5668/5668562m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/5241/5241852m.jpg
    1895 - 1903
  • /foto/9983/9983834m.jpg
    1895 - 1903
  • /foto/9188/9188372m.jpg
    1897 - 1899
  • /foto/6471/6471957m.jpg
    1899
  • /foto/7452/7452638m.jpg
    1899
  • /foto/4391/4391056m.jpg
    1900
  • /foto/29/29393m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/6838/6838606m.jpg
    1901
  • /foto/78/78098m.jpg
    1904
  • /foto/2/002046m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/8243/8243900m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/3831/3831181m.jpg
    1907 - 1910
  • /foto/5673/5673231m.jpg
    1908
  • /foto/276/276022m.jpg
    1909
  • /foto/411/411856m.jpg
    1909
  • /foto/5305/5305388m.jpg
    1909
  • /foto/62/62851m.jpg
    1910
  • /foto/4642/4642582m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6055/6055430m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/3/003215m.jpg
    1910 - 1929
  • /foto/5673/5673232m.jpg
    1911
  • /foto/29/29392m.jpg
    1912 - 1915
  • /foto/4090/4090515m.jpg
    1912 - 1915
  • /foto/3534/3534870m.jpg
    1913
  • /foto/9207/9207636m.jpg
    1913
  • /foto/5490/5490172m.jpg
    1913
  • /foto/7882/7882868m.jpg
    1913
  • /foto/3705/3705776m.jpg
    1914
  • /foto/438/438936m.jpg
    1915
  • /foto/3441/3441421m.jpg
    1915
  • /foto/5669/5669086m.jpg
    1915
  • /foto/4103/4103069m.jpg
    1915 - 1916
  • /foto/5001/5001689m.jpg
    1916
  • /foto/435/435681m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/6471/6471958m.jpg
    1921
  • /foto/358/358381m.jpg
    1924
  • /foto/3740/3740121m.jpg
    1924
  • /foto/6470/6470657m.jpg
    1924
  • /foto/5026/5026039m.jpg
    1927 - 1929
  • /foto/447/447395m.jpg
    1928
  • /foto/4849/4849470m.jpg
    1930
  • /foto/6471/6471949m.jpg
    1932
  • /foto/25/25056m.jpg
    1934
  • /foto/4836/4836679m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/4216/4216983m.jpg
    1935 - 1941
  • /foto/332/332943m.jpg
    1936 - 1940
  • /foto/2/002129m.jpg
    1938
  • /foto/3778/3778203m.jpg
    1938
  • /foto/7711/7711678m.jpg
    1938
  • /foto/279/279488m.jpg
    1945
  • /foto/389/389891m.jpg
    1945
  • /foto/5723/5723751m.jpg
    1945
  • /foto/7770/7770534m.jpg
    1945
  • /foto/8659/8659747m.jpg
    1945
  • /foto/133/133496m.jpg
    1945
  • /foto/353/353563m.jpg
    1945
  • /foto/4674/4674539m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/4856/4856139m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/9993/9993354m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/352/352307m.jpg
    1945 - 1965
  • /foto/5450/5450349m.jpg
    1947
  • /foto/5461/5461939m.jpg
    1947
  • /foto/184/184730m.jpg
    1947 - 1951
  • /foto/352/352800m.jpg
    1948
  • /foto/352/352802m.jpg
    1948
  • /foto/3694/3694634m.jpg
    1950 - 1951
  • /foto/9877/9877096m.jpg
    1950 - 1952
  • /foto/27/27664m.jpg
    1953
  • /foto/27/27665m.jpg
    1953
  • /foto/27/27669m.jpg
    1953
  • /foto/28/28002m.jpg
    1954
  • /foto/1/001771m.jpg
    1955
  • /foto/8/8001m.jpg
    1955 - 1960
  • /foto/4924/4924886m.jpg
    1958
  • /foto/5970/5970030m.jpg
    1958
  • /foto/4013/4013396m.jpg
    1959
  • /foto/153/153797m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/154/154137m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/224/224664m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/224/224665m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/4330/4330782m.jpg
    1960
  • /foto/4856/4856154m.jpg
    1960 - 1969
  • /foto/163/163705m.jpg
    1961
  • /foto/71/71357m.jpg
    1965
  • /foto/389/389892m.jpg
    1965
  • /foto/4938/4938117m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/12/12802m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/10719/10719672m.jpg
    1970 - 1972
  • /foto/6930/6930019m.jpg
    1970 - 1976
  • /foto/1/001820m.jpg
    1975 - 1976
  • /foto/3856/3856694m.jpg
    1977
  • /foto/3680/3680843m.jpg
    1978
  • /foto/6284/6284586m.jpg
    1982
  • /foto/9219/9219580m.jpg
    1983
  • /foto/6751/6751073m.jpg
    1994
  • /foto/6753/6753368m.jpg
    1994
  • /foto/0/000878m.jpg
    2001
  • /foto/4/004426m.jpg
    2004
  • /foto/4/004428m.jpg
    2004
  • /foto/4/004430m.jpg
    2004
  • /foto/4/004443m.jpg
    2004
  • /foto/19/19890m.jpg
    2004
  • /foto/92/92468m.jpg
    2005
  • /foto/49/49047m.jpg
    2005
  • /foto/127/127418m.jpg
    2006
  • /foto/131/131348m.jpg
    2007
  • /foto/132/132247m.jpg
    2007
  • /foto/136/136004m.jpg
    2007
  • /foto/3348/3348176m.jpg
    2007
  • /foto/202/202921m.jpg
    2008
  • /foto/276/276743m.jpg
    2009
  • /foto/376/376157m.jpg
    2011
  • /foto/388/388285m.jpg
    2011
  • /foto/398/398986m.jpg
    2011
  • /foto/4397/4397834m.jpg
    2011
  • /foto/8501/8501283m.jpg
    2013
  • /foto/4175/4175703m.jpg
    2013
  • /foto/4184/4184874m.jpg
    2013
  • /foto/4190/4190520m.jpg
    2013
  • /foto/4220/4220900m.jpg
    2013
  • /foto/9285/9285778m.jpg
    2013
  • /foto/4359/4359927m.jpg
    2014
  • /foto/4574/4574604m.jpg
    2014
  • /foto/4586/4586828m.jpg
    2014
  • /foto/4724/4724126m.jpg
    2014
  • /foto/7301/7301280m.jpg
    2016
  • /foto/6203/6203667m.jpg
    2016
  • /foto/6214/6214331m.jpg
    2016
  • /foto/6263/6263945m.jpg
    2016
  • /foto/6265/6265234m.jpg
    2016
  • /foto/6525/6525381m.jpg
    2017
  • /foto/6525/6525382m.jpg
    2017
  • /foto/6704/6704162m.jpg
    2017
  • /foto/6704/6704163m.jpg
    2017
  • /foto/7316/7316421m.jpg
    2018
  • /foto/7873/7873653m.jpg
    2019
  • /foto/7876/7876246m.jpg
    2019
  • /foto/7918/7918056m.jpg
    2019
  • /foto/8003/8003108m.jpg
    2019
  • /foto/9142/9142741m.jpg
    2021
  • /foto/9142/9142742m.jpg
    2021
  • /foto/9142/9142743m.jpg
    2021
  • /foto/9142/9142744m.jpg
    2021
  • /foto/9142/9142745m.jpg
    2021
  • /foto/9142/9142746m.jpg
    2021
  • /foto/9220/9220171m.jpg
    2021
  • /foto/9365/9365767m.jpg
    2021
  • /foto/9384/9384900m.jpg
    2021
  • /foto/9553/9553664m.jpg
    2021
  • /foto/9602/9602763m.jpg
    2021
  • /foto/9602/9602764m.jpg
    2021
  • /foto/9809/9809935m.jpg
    2022
  • /foto/10162/10162243m.jpg
    2022

Bildarchiv Foto Marburg

Poprzednie: Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny Strona Główna Następne: Dom Turysty im. Romana Zmorskiego


ToMeK | 2004-02-15 14:26:27
Zastanawia mnie historia przebiegu torów tramwajowych przez plac Powst. Śląskich - z analizy zdjęć z w/w placu wynika, że trasy były cztery : 1) Oba tory przebiegały zachodnim "półkolem" ronda (być może wschodnim również /???/ ) , 2) jeden tor okrężnie wokół placu środkiem jezdni , 3) jeden tor okrężnie wokół placu poza jezdnią (tzn. wewnętrznym poboczem) , 4) tak jak obecnie, oba tory środkiem placu, w osi ul. Powstańców Śląskich . Na placu łączyły się w dodatku 3 linie tramwajowe: a) ta która istnieje do dziś, tzn. wzdłuż Powst. Śląskich, b) trasa która biegła wzdłuż ul. Zaporoskiej do pl. Hirszfelda, c) trasa odbijająca w ul. Sudecką.
ToMeK | 2004-02-15 14:26:59
CD: Zastanawiające są pozostałości torów dwóch ostatnich tras, tory z Zaporoskiej „wchodzą” na wyspę ronda, sugerując że są z czasów kiedy funkcjonował układ 3), natomiast tory z ul. Sudeckiej są dla mnie najbardziej tajemnicze. Ich układ, widoczny do dziś, daje mylne wrażenie ,że pochodzą z okresu funkcjonowania układu 2), nie dają jednak możliwości ruch okrężnego wokół placu, gdyż są tylko wlotem i wylotem z ul. Sudeckiej. (???) Mam już przemyślaną pewną koncepcję, ale nie popartą faktami. Może ktoś dysponuje jakąś wiedzą na ten temat, lub swoją koncepcję.
Neo[EZN] | 2004-02-15 14:40:20
Do czasu, kiedy nie zobaczyłem zdjęcia tego budynku zakładu energetycznego z torami tramwajowymi na środku jezdni, skręcającymi w prawo w ul.Powstańców Śląskich to miałem taką teorię (ta teoria powinna być wiarygodna dla lat 1920-1930 - później tory poprowadzono środkiem "ronda"). A więc - zanim zbudowano torowisko na ulicy Zaporoskiej ok.1904 roku - istniały tory na ul.Powstańców Śląskich. Ok.1896 roku zbudowane zostało torowisko na ulicy Sudeckiej do Parku Płd. - nie było ono jednak nigdy używane! Gdy je budowano to miały się łączyć z torami na Zaporoskiej - czyli - tramwaj miał jechać z Zaporoskiej na Sudecką oraz z Powstańców Śląskich, przez "rondo" i dalej ul.Powstańców Śląskich - miało nie być połączenia między jedną i drugą linią (dwa różne towarzystwa tramwajowe). Także tory na Sudeckiej czekały sobie na budowę linii na Zaporoskiej ale gdy zbudowano linię na Zaporoskiej to nie podpięto jej do torowiska na Sudeckiej -> CD
Neo[EZN] | 2004-02-15 14:50:26
I - tory na Sudeckiej "wchodzą" na środek jezdni, środkiem jezdni miały zostać poprowadzone tory z Zaporoskiej i tak uczyniono z tym, że Zaporoską podłączono do Powstańców Śląskich.

1) Stan początkowy ok.1878-1890 - jeden tor od ul.Powst.Śl przez rondo i dalej ul.Powst.Śl. po zachodniej stronie placu, oraz niepodłączone torowisko z ul.Sudeckiej - środkiem jezdni po wschodniej stronie placu.
2) Budowa drugiego toru na ul.Powstańców Śląskich - ok.1890 - drugi tor po zachodniej stronie "Ronda"
3) "Podłączenie" torowiska na Zaporoskiej po wcześniejszym przeniesieniu torów na wewnętrzny okręg ronda - dało to możliwość zawracania tramwajów na rondzie"
4) Przebudowa torowiska na rondzie - tory "puszczono" przez środek ronda, zysk na czasie przejazdu, musiano jednak zrezygnować z torowiska na Zaporoskiej, gdyż koniecznie by było zbudowanie skrzyżowania na środku ronda. W zamian za tramwaj na Zaporoskiej - uruchomiono linię autobusową.
ToMeK | 2004-02-15 16:18:07
Ale jak umiejscowić w tej historii okres kiedy, jeden tor przebiegał okrężnie wokół placu środkiem jezdni . Ja bym ten układ "wciśnął" pomiędzy Twój 2) a 3), czyli że kiedy podłączono trasę z Zaporoskiej poprowadzono tory środkiem jezdni wokół placu, podłączając również trasę z Sudeckiej. Po przeniesieniu torowiska na wewnętrzne pobocze, odpięto trasę z Sudeckiej. Jeżeli ona wogóle była kiedykolwiek do czegoś podpięta. Możliwe, że w tym początkowym okresie tzn. 1878-1890 tory z Sudeckiej kończyły się u wlotu Sudeckiej i nie były położone na rondzie. Mam taką koncepcję, że po przebudowie torów biegnących wzdłuż Powst. Śląskich, przełozeniu ich na środek placu i odcięciu trasy z Zaporowskiej, powróciła idea 1)połączenie Sudeckiej z Zaporoską po obwodzie ronda środkiem jezdni, 2) podłączenia tylko Sudeckiej do torów z Powstańców Śląskich, półkolem wschodnim ronda, torem w środku jezdni.
Gość: Neo[EZN] | 2004-02-15 16:57:01
No i złapałeś mnie na ten haczyk, z którego nie wiedziałem jak się wyplątać - tzn. nie wiedziałem na tej fotce gdzie ten tor dalej mógł iść ale FAKTYCZNIE to by się zgadzało! Tor mógł łączyć się z tym na Sudeckiej ale tramwaje jeździły tylko tym zachodnim. Mogło to się stać jeszcze przed podłączeniem Zaporoskiej albo właśnie po podłączeniu.
Gość: Neo[EZN] | 2004-02-15 17:00:12
Aa... wracając do Twoich rozważań po odcięciu Zaporoskiej - moim zdaniem torów u wylotu Sudeckiej nie ruszano już od czasu, kiedy przełożono tory na wewnętrzny obwód i nie rozważano możliwości ich dalszej eksploatacji.
ToMeK | 2004-02-15 14:27:56
Dyskusja na temat torów również na forum
rafal_74 | 2015-08-17 15:50:28
Dodałem większy skan
maras | 2015-08-17 19:41:33
Dopisałem, kiedy zostało dodane to zdjęcie z tego samego źródła.
rafal_74 | 2015-08-17 21:06:40
Dziękuję i mam nadzieję,że nie narobiłem kłopotów ;-)